Rozwój dziecka

Dzieciństwo to okres najbardziej spektakularnych postępów w życiu. Infomacje zawarte w tym dziale pomogą Ci zadbać o to, by Twoje dziecko właściwie się rozwijało.

Szukaj

Zdrowie dziecka w przedszkolu

Autor:
zdrowedzieci.pl,
kategoria:
W przedszkolu

Dla wielu rodziców decyzja o posłaniu swojego, niespełna trzyletniego, dziecka do przedszkola bywa trudna. Czasem jest to koniecznością życiową, co wymusza, ale i ułatwia jej podjęcie. Jednak należy życzyć każdemu rodzicowi, by mógł mieć komfort wyboru dogodnego czasu rozpoczęcia edukacji przedszkolnej swego malucha.

Właściwy moment pójścia do przedszkola jest inny u każdego dziecka. Najlepszym sygnałem, że nasza pociecha jest już gotowa na „rozstanie” na kilka godzin dziennie z domownikami, jest poszukiwanie przez nią kontaktu z rówieśnikami, pragnienie samodzielności, wręcz niezależności. Niestety nie u każdego dziecka daje się to wyraźnie zauważyć. Bywają i tacy, którzy bardzo długo, lub wcale, nie chcą rozstać się ze spódnicą mamy. Posyłanie ich do przedszkola po to, by się usamodzielniły może niestety pogłębić ich problemy emocjonalne. Nie oznacza to, że należy wtedy całkowicie zrezygnować z edukacji przedszkolnej. Spowoduje to ryzyko przesunięcia wszystkich trudności adaptacyjnych na okres pierwszych miesięcy, czy nawet lat, szkoły, co może mieć negatywny wpływ na zdobywanie wiedzy.

Tak więc decyzje o posłaniu dziecka do przedszkola, należy podjąć z rozwagą, biorąc pod uwagę zarówno wiek, cechy charakteru i stopień dojrzałości, jak też indywidualną sytuację rodzinną. Jeżeli dziecko nie jest jeszcze gotowe do pójścia do przedszkola, a rodzice mogą zapewnić mu opiekę w domu, niezmiernie ważne jest zadbanie o liczne i różnorodne kontakty społeczne. Dotyczy to w szczególności jedynaków oraz dzieci, które z przyczyn zdrowotnych (np. chore przewlekle, astmatycy, dzieci na skomplikowanych dietach eliminacyjnych lub ze złożonymi zaburzeniami odporności, itp.) nie mogą korzystać z przedszkola.

Oprócz dbania o poszerzanie wiedzy należy ćwiczyć u dziecka sprawność wzrokową, proponować mu zabawy słuchowe, dużo mu czytać, rozmawiać z nim. Warto też zapraszać go do uczestnictwa w czynnościach domowych, takich jak: sprzątanie, gotowanie, zakupy, co wzmaga poczucie więzi rodzinnej, pozwala czuć się dowartościowanym. Są także dzieci, którym bardzo pomaga w usamodzielnieniu się 2-3 godzinny pobyt w grupie rówieśników w towarzystwie mamy lub innej bliskiej osoby. Jest to czasami także dobre rozwiązanie dla dzieci chorowitych.

Rozwój fizyczny i emocjonalny przedszkolaka

Młody człowiek w wieku 3 do 5 lat bardzo szybko uczy się i doskonali swoje umiejętności. W tym okresie kształtuje się jego charakter i zainteresowania. Ciągle jednak głównie zajmuje się zabawą, podczas której zadziwia nas dociekliwością i ciekawością świata. W okresie przedszkolnym dziecko bardzo rozwija swoją sprawność ruchową. Większość czasu spędza chodząc lub biegając. Uczy się także wykonywać czynności złożone (np. Biegnie i kopie piłkę), a w wieku 6 lat dobrze już sobie radzi z koordynacją wzrokowo-ruchową, co pozwala mu chwytać i rzucać piłkę.

Dla przedszkolaka męcząca bywa monotonia ruchu. Nie do zniesienia dla nich bywa długi spacer, choć nie są zmęczone biegając po podwórku przez cały dzień. Krótko koncentrują się na jednej czynności, często zmieniają rodzaj zabawy czy obiekt zainteresowania. Łatwiej jest im nauczyć się jazdy na wrotkach niż sznurowania butów.

W okresie edukacji przedszkolnej można zaobserwować bardzo dynamiczny rozwój mowy. W wypowiedziach dzieci w tym okresie pojawia się wiele nowych słów, zdania zaczynają być złożone i często mają związek przyczynowo-skutkowy. Dziecko w tym wieku zaczyna także orientować się w czasie i przestrzeni. Potrafi też zwykle posługiwać się sztućcami przy jedzeniu. Większość dzieci 3-letnich kontroluje już czynności fizjologiczne, choć moczenie nocne można uznawać za naturalne do 5. Roku życia. Przedszkolak najpierw uczy się rozbierać, a dopiero później zdobywa umiejętność samodzielnego ubierania się. Szczególnie dziewczynki lubią mieć wpływ na dobieranie swego stroju, a także ozdabianie go kokardami, falbankami i błyskotkami.

Czas spędzony przez dziecko w przedszkolu jest twórczy. Śpiewanie i wyliczanki pomagają mu opanować artykulację, posługiwanie się głosem, a słuchanie utworów muzycznych nauczy go odróżniać dźwięki, doskonali słuch i uwrażliwia na muzykę. Rysowanie, malowanie, kolorowanie i pisanie literek rozwija zdolności manualne. Kontakt ze sztuką (teatrzyk, koncert, słuchanie wierszy, bajek) rozbudza wrażliwość estetyczną. Wszystkie te czynności służą przygotowaniu dziecka do edukacji szkolnej.

Odporność przedszkolaka

Układ odpornościowy dziecka w wieku przedszkolnym jest już w zasadzie dojrzały i potrafi poradzić sobie z większością infekcji zarówno bakteryjnych jak i wirusowych. Niewielka ilość antygenów chorobotwórczych, z którymi organizm dziecka dotychczas się spotkał powoduje, że musi ono odpowiedzieć poważnymi objawami na większość chorób. Nabywa w ten sposób pamięć immunologiczną pozwalającą później rodzić sobie z wieloma infekcjami. Można powiedzieć, że przedszkolak przechodząc kolejne choroby sam „szczepi się” na wiele chorób, przeciwko którym nie wyprodukowano szczepionek.

Przeciętnie dziecko w wieku przedszkolnym choruje 6-7 razy w roku na choroby przeziębieniowe. Jest to prawie nie do uniknięcia. Ważne jest zadbanie, aby nie występowały u niego w tym okresie niedobory witamin, minerałów i podstawowych składników odżywczych, bo to gwarantuje poradzenie sobie z chorobą. Dieta dziecka powinna zawierać odpowiednią ilość białka, kalorii, odpowiednich tłuszczy, w których rozpuszczają się niektóre witaminy oraz błonnika. Gwarantują to posiłki urozmaicone (nie ciągle parówki, frytki, ketchup czy słodkie serki), zawierające świeże warzywa, owoce, bez nadmiaru słodkich soków i częstych „przegryzek”. Jeżeli przyzwyczaimy dziecko w tym wieku do jedzenia 5 posiłków o stałych porach, to będzie to korzyść na całe jego życie. Będzie mu łatwiej uniknąć otyłości i innych chorób cywilizacyjnych.

Posyłając dziecko do przedszkola, niezależnie od wieku, rodzice muszą liczyć się z częstszymi problemami zdrowotnymi. Nosy i gardła przedszkolaków są rezerwuarem wielu drobnoustrojów chorobotwórczych, na które my dorośli jesteśmy już z reguły uodpornieni. Nasze maluchy natomiast, szczególnie, gdy są świeżo po jakiejś chorobie, która nadwyrężyła ich odporność, łatwo zapadają na kolejne zakażenie, często poważniejsze, spowodowane np. Przez pneumokoki bytujące w nosie kolegi. Bardzo ważne dla wzmacniania odporności dziecka jest, poza dbaniem o dietę i hartowanie go, leczenie każdej infekcji oraz możliwość przeprowadzenia rekonwalescencji. Podobnie w fazie pojawienia się pierwszych objawów przeziębienia bardzo ważna jest możliwość pozostawienia dziecka w domu, w cieple. Tym bardziej, że w początkowej fazie choroby dziecko najbardziej zaraża kolegów.

Wiek przedszkolny to okres życia typowy dla chorób zakaźnych. Większość dzieci jest już wtedy po pierwszej dawce szczepienia przeciwko odrze, śwince i różyczce, ale pozostaje ryzyko zachorowania na ospę wietrzną, grypę czy żółtaczkę pokarmową. Między innymi przed tymi chorobami można uchronić dziecko całkowicie lub złagodzić znacznie ich przebieg, stosując szczepionki nieobowiązkowe, ale zalecane w polskim kalendarzu szczepień. Warto o tym porozmawiać ze swoim pediatrą przed wysłaniem dziecka do przedszkola i wtedy przeprowadzić szczepienia przeciwko ospie wietrznej, żółtaczce pokarmowej, pneumokokom, meningokokom i ew. W pierwszych latach przedszkola, co roku szczepić je na grypę. Szczepionki skoniugowane: pneumokokowa i mieningokokowa, poza tym, że chronią zaszczepione dziecko przed ciężką chorobą, to ponad to, eliminują drobnoustroje z jego dróg oddechowych, co jest korzystne dla nieszczepionych rówieśników.

Pamiętać trzeba, że natury nie da się przechytrzyć. Dziecko posłane później do przedszkola lub dopiero do szkoły i tak będzie z początku częściej zapadać na infekcje, aby w naturalny sposób wytworzyć własną odporność. W czasie nauki szkolnej jest to problem większy, gdyż potrafi utrudnić zdobywanie wiedzy.

Dr n. med. Maria  Rudzińska-Chazan

Sprawdź co poleca
nasz ekspert

Dr n. med. Maria Rudzińska-Chazan

Psycholog Justyna Kuczmierowska

Sprawdź co poleca
nasz ekspert

Psycholog Justyna Kuczmierowska


Co łagodzi ból i gorączkę?

Ból i gorączka to typowe dolegliwości, które często pojawiają się u małych dzieci. Towarzyszące im nieprzyjemne objawy, takie jak apatia, pocenie się, zwiększone pragnienie czy dreszcze mogą dodatkowo niepokoić troskliwego rodzica. Zdarza się również, że w takich sytuacjach nie wiemy jak skutecznie pomóc cierpiącemu maluszkowi.

Zobacz więcej

Moje dziecko dziwnie się bawi…

Opisana przez Panią zabawa chłopca wskazuje według mnie na bardzo rozbudowaną wyobraźnię, a także na bardzo dobre umiejętności przestrzenne i techniczne. Zabawa symboliczna (zabawa na niby), w którą bawi się Pani syn jest, jak podejrzewam zupełnie normalna i charakterystyczna dla etapu rozwoju chłopca.

Zobacz więcej